Paslėptas pavojus

 

Pagrindinės automobilio vibracijos priežastys

1. Rato disbalansas:
  • Statinis;
  • Dinaminis.
2. Rato tvirtinimo klaidos:
  • Ant balansavimo staklių;
  • Ant automobilio stebulės.
3. Geometrinė rato deformacija:
  • Ratlankio;
  • Padangos;
  • Sumontuoto ratlankio ir padangos kaip visumos.
4. Padangos radialinės jėgos kitimas.

"Kas yra tas rato disbalansas?"
Rato disbalansas yra sunkiausia vieta padangos ar ratlankio struktūroje, kuri atsiranda gamybos metu dėl netolygaus masės pasiskirstymo apie ašį. Kitais žodžiais tariant, viena rato pusė paprastai yra sunkesnė už kitą. Tai yra normalu, kadangi tiek ratlankiai, tiek padangos turi leistinas gamybos tolerancijas. Visiškai priimtina, jeigu nauja padanga turi 40 gramų statinį disbalansą ir jeigu panašų disbalansą  turi ratlankis.  Žinoma, lengvo lydinio ratlankiai privalo turėti gerokai mažesnį disbalansą, nes jie yra žymiai lengvesni.
Aišku, kad naujos 185/60R14 padangos 300 gramų statinis disbalansas yra visiškai nepriimtinas, tačiau kokia gi yra leistina riba?
 
Bendru atveju reikėtų laikytis tokio principo, kad statinis disbalansas neviršytų 0,5% nuo padangos svorio.
Taigi, pvz, jeigu ratas sveria 7 kg, tuomet leistinas maksimalus statinis disbalansas neturi viršyti 35 gramų.
Kuomet automobilio ratai nėra subalansuoti, tai sunkiausios ratlankio ir padangos vietos verčia vibruoti ne tik ratus ir vairavimo sistemą, bet ir visą automobilio kėbulą.

Disbalansas sukelia dviejų tipų rato vibracijas

STATINIS DISBALANSAS yra arti rato centrinės plokštumos esantis masės netolygumas, kuris sukelia vertikalų šokinėjantį rato judesį.
 
Statinis rato disbalansas gali būti surastas be rato sukimo. Jeigu mes balansuotume ratą statinėje programoje, tai išsvertume tiktai vieną jėgos dedamąją, todėl kompiuterinėse balansavimo staklėse statinis balansavimas kartais dar vadinamas vienaplaniu balansavimu.
 
Uždėjus ratą ant balansavimo staklių veleno, sunkiausia jo vieta atsidurs apačioje. Tai reiškia, kad statinį rato disbalansą galime surasti be rato sukimo.
 
STATIKA sukelia rato šokinėjimą ir ratas praranda sukibimą su keliu!

DINAMINIS disbalansas  yra dvi sunkios rato vietos, kurios išsidėstę įstrižai viena priešais kitą.
Automobilio ratas gali būti gerai subalansuotas statiškai, tačiau turės dinaminį disbalansą, nes disbalanso svoriai bus nutolę nuo rato centrinės plokštumos.

DINAMIKA sukelia rato svyravimą, ko pasekoje vibruoja vairas!

Rato tvirtinimo klaidos
Teisingiausias ir tiksliausias rato centravimo ant balansavimo staklių veleno būdas yra toks, kuomet ratas ant balansavimo staklių veleno centruojamas taip pat ,kaip ir ant automobilio stebulės.
Yra du ratų centravimo būdai:
  • 1. Pagal automobilio stebulės iškyšą - rato centrinė skylė yra tikslus rato centras.
  • 2. Pagal varžtų / smeigių skyles - ratas centruojamas varžtais / veržlėmis.
Dauguma originalių ratų yra centruoti stebulės iškyša, t.y. jų centrinė skylė pagaminta labai tiksliai tam tikram automobilio modeliui.
 
Didžioji dalis taip vadinamų "aftermarket" ratlankių yra centruoti varžtų skylėmis.
Bendra taisyklė- kaip atpažinti, ar ratas centruotas stebulės iškyša  ar varžtais - būtų tokia:
  • Jeigu ratas "gerai sėdi" ant stebulės iškyšos ir nenukrenta atsukus varžtus, tai reiškia, kad jis centruotas stebulės iškyša;
  • Jeigu ratas turi laisvumą su stebulės iškyša ir nukrenta atsukus varžtus, tai reiškia, kad jis centruotas varžtais.
Šaltinis UAB“Tekalemit“
 

 

smart foreash
Šioje svetainėje yra naudojami slapukai (angl. „cookies“). Jie gali identifikuoti prisijungusius vartotojus, rinkti statistikos duomenis ir padėti pagerinti naršymo patirtį kiekvienam lankytojui atskirai.
Susipažinkite su mūsų Privatumo politika
Sutinku Išvalyti slapukus ir išeiti